Sustainable strawberry packaging

Del 2 af 3: Det vil forbrugerne i virkeligheden have, når det handler om emballage til blød frugt

Kriterier, der påvirker købsbeslutningerne

Hvor vigtig er bæredygtighed og bæredygtig emballage i virkeligheden for forbrugerne? Køber forbrugerne rent faktisk det, de siger, at de køber? Hvad nævner forbrugerne er vigtigt, og hvordan handler de i en simuleret købssituation?

For at besvare disse spørgsmål gennemførte NNZ, som er markedsførende inden for emballage til frugt og grønt, for nylig en stor undersøgelse i Tyskland (mere end 300 interviews og 11.700 købssimulationer). NNZ gennemførte undersøgelsen for emballagematerialer til blåbær og jordbær. Et resumé af resultaterne blev præsenteret på det europæiske emballageforum i Düsseldorf.

Vi vil dele resultaterne af undersøgelsen i en serie på 3 artikler. I 1. del delte vi forbrugernes holdninger til bæredygtighed og bæredygtige emballagematerialer og kontrollerede forbrugernes viden om emnet.

Purchasing behaviour strwberries

I denne blog deler vi resultaterne af undersøgelsen i forhold til de kriterier, som påvirker købsbeslutningerne, ud fra følgende spørgsmål:

  • Hvad er den følelsesmæssige påvirkning af frugt, og hvad er associationen med jordbær?
  • Hvad er de rationelle købskriterier for jordbæremballageløsninger?

“Hjertet har sine grunde, som fornuften ikke kender”, er et visdomsord fra Blaise Pascal (1647). En undersøgelse af hjernen for mange år siden, viste, at mennesker tager stort set alle beslutninger med underbevidstheden og følelserne og ikke rationelt. Det samme gælder naturligvis for købsbeslutninger, hvilket er en udfordring for markedsanalytikere: “Køber forbrugerne rent faktisk det, de siger, at de køber?” NNZ fik derfor udført undersøgelsen af det specialiserede [Dr. Ralf Mayer de Groot-institut. Da følelser påvirker vores købsadfærd, blev der udført en undersøgelse af den følelsesmæssige påvirkning af og association med jordbær.

Den viste, at jordbær har den største følelsesmæssige betydning og fremkalder stærke følelser, hvis man sammenligner med æbler, druer, appelsiner, blåbær og selv kirsebær. De væsentligste følelsesmæssige kriterier for jordbær er den lækre smag, den attraktive røde farve, friskhed og perfekt modenhed. Alle disse aspekter er et mål for jordbærrenes kvalitet. Forbrugerne tillægger disse kvalitetskriterier meget større vægt, end at jordbærrene er dyrket på en miljømæssigt forsvarlig måde.

Emballagen skal beskytte jordbærrene og garantere synlighed af indholdet, så forbrugerne kan kontrollere jordbærrenes kvalitet. For forbrugerne er det vigtigere at beskytte jordbærrenes kvalitet med emballagen end alle de analyserede miljøkriterier.

Rational criteria strawberries
Kvaliteten af jordbær ved emballagen er vigtigere end alle de analyserede økologiske kriterier.

61 % af respondenterne (se grafen ovenfor) siger dog, at de af miljømæssige årsager ville foretrække ikke at købe visse emballagetyper. Og derfor har forbrugerne modstridende interesser. En pap- eller pulpemballage, der opfattes som “miljøvenlig”, giver ikke god synlighed af indholdet. En plastikemballage giver god synlighed, men opfattes til gengæld ofte som “dårlig for miljøet”. Hovedspørgsmålet er derfor: “Gør forbrugerne faktisk det, de siger, at de gør?

 

Berries 12001 Cardboard Tray NNZ Scan Berries 12553 Cardboard Tray Lid NNZ Benelux Berries 11003 Pulp Tray NNZ DE Berries 12009 Cardboard Tray NNZ DE
NNZ Scandinavia
Hold dig orienteret om den seneste udvikling. Skriv dig op til vores nyhedsbrev.

"*" angiver felter, der skal udfyldes

Hvordan vi behandler dine data? Læs vores erklæring om databeskyttelse. Du kan når som helst afmelde disse e-mails.