Forbrugeremballage til frisk frugt og grønt
Home News Del 2 af 3: Det vil forbrugerne i virkeligheden have, når det handler om emballage til blød frugt
Kriterier, der påvirker købsbeslutningerne
Hvor vigtig er bæredygtighed og bæredygtig emballage i virkeligheden for forbrugerne? Køber forbrugerne rent faktisk det, de siger, at de køber? Hvad nævner forbrugerne er vigtigt, og hvordan handler de i en simuleret købssituation?
For at besvare disse spørgsmål gennemførte NNZ, som er markedsførende inden for emballage til frugt og grønt, for nylig en stor undersøgelse i Tyskland (mere end 300 interviews og 11.700 købssimulationer). NNZ gennemførte undersøgelsen for emballagematerialer til blåbær og jordbær. Et resumé af resultaterne blev præsenteret på det europæiske emballageforum i Düsseldorf.
Vi vil dele resultaterne af undersøgelsen i en serie på 3 artikler. I 1. del delte vi forbrugernes holdninger til bæredygtighed og bæredygtige emballagematerialer og kontrollerede forbrugernes viden om emnet.
I denne blog deler vi resultaterne af undersøgelsen i forhold til de kriterier, som påvirker købsbeslutningerne, ud fra følgende spørgsmål:
“Hjertet har sine grunde, som fornuften ikke kender”, er et visdomsord fra Blaise Pascal (1647). En undersøgelse af hjernen for mange år siden, viste, at mennesker tager stort set alle beslutninger med underbevidstheden og følelserne og ikke rationelt. Det samme gælder naturligvis for købsbeslutninger, hvilket er en udfordring for markedsanalytikere: “Køber forbrugerne rent faktisk det, de siger, at de køber?” NNZ fik derfor udført undersøgelsen af det specialiserede [Dr. Ralf Mayer de Groot-institut. Da følelser påvirker vores købsadfærd, blev der udført en undersøgelse af den følelsesmæssige påvirkning af og association med jordbær.
Den viste, at jordbær har den største følelsesmæssige betydning og fremkalder stærke følelser, hvis man sammenligner med æbler, druer, appelsiner, blåbær og selv kirsebær. De væsentligste følelsesmæssige kriterier for jordbær er den lækre smag, den attraktive røde farve, friskhed og perfekt modenhed. Alle disse aspekter er et mål for jordbærrenes kvalitet. Forbrugerne tillægger disse kvalitetskriterier meget større vægt, end at jordbærrene er dyrket på en miljømæssigt forsvarlig måde.
Emballagen skal beskytte jordbærrene og garantere synlighed af indholdet, så forbrugerne kan kontrollere jordbærrenes kvalitet. For forbrugerne er det vigtigere at beskytte jordbærrenes kvalitet med emballagen end alle de analyserede miljøkriterier.
Kvaliteten af jordbær ved emballagen er vigtigere end alle de analyserede økologiske kriterier.
61 % af respondenterne (se grafen ovenfor) siger dog, at de af miljømæssige årsager ville foretrække ikke at købe visse emballagetyper. Og derfor har forbrugerne modstridende interesser. En pap- eller pulpemballage, der opfattes som “miljøvenlig”, giver ikke god synlighed af indholdet. En plastikemballage giver god synlighed, men opfattes til gengæld ofte som “dårlig for miljøet”. Hovedspørgsmålet er derfor: “Gør forbrugerne faktisk det, de siger, at de gør?
"*" angiver felter, der skal udfyldes
Disse cookies bruges til at optimere hjemmesidens ydeevne og funktionalitet. Disse cookies er ikke nødvendige, når du browser på hjemmesiden. Det er dog muligt, at visse elementer på hjemmesiden ikke fungerer korrekt uden cookies.
Disse cookies indsamler data, som vi bruger til at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt og opfattet. Disse cookies hjælper os også med at optimere hjemmesiden med henblik på den bedste brugeroplevelse.
Disse cookies tillader, at annoncenetværk kan overvåge din onlineadfærd, så de kan vise relevante annoncer ud fra dine interesser og onlineadfærd. Disse cookies forhindrer også, at de samme annoncer bliver vist igen og igen.