Forbrugeremballage til frisk frugt og grønt
Home News Del 1 af 3: Det vil forbrugerne i virkeligheden have, når det handler om emballage til blød frugt
Hvor vigtig er bæredygtig emballage for forbrugerne?
Hvor vigtig er bæredygtighed og bæredygtig emballage i virkeligheden for forbrugerne? Hvad nævner forbrugerne er vigtigt, og hvordan handler de i en simuleret købssituation?
For at besvare disse spørgsmål gennemførte NNZ, som er markedsførende inden for emballage til frugt og grønt, for nylig en stor undersøgelse i Tyskland (mere end 300 interviews og 11.700 købssimulationer). NNZ gennemførte undersøgelsen for emballagematerialer til blåbær og jordbær. Et resumé af resultaterne blev præsenteret på det europæiske emballageforum i Düsseldorf.
“Vores undersøgelse er helt nødvendig læsning for detailhandlere, avlere og leverandører i blød frugt-sektoren”, siger Alies Padding, som er Innovation Manager i NNZ, emballagenetværket. “Den giver et indblik i associationerne og købskriterierne for emballeret blød frugt, og det kommer ikke som nogen overraskelse: Forbrugerne køber ikke det, de siger, at de køber! Det står også klart, at forbrugerne taler om bæredygtighed for plastik-, pap- og pulpemballage med stor følelse, men lille viden.
Forbrugerne har ikke den store viden om eller associationer til miljømærkerne på emballagen.
Under undersøgelsen udtrykte mange et ønske om en tydelig forklaring af de relevante affaldsstrømme for emballagen. Det er en mulighed for branchen til at bidrage til vores fælles mål om 100 % genbrug af emballage i nærmeste fremtid.
Fremfor alt blev det klart, at forbrugerne er mest interesseret i kvaliteten af den bløde frugt, og at alle andre kriterier er underordnet dette. Som vi alle ved, er emballagens primære funktion henholdsvis at beskytte kvaliteten og forhindre madspild i forsyningskæden. Undersøgelsen forudsiger, hvor stor en procentdel af forbrugerne der vil vælge en bestemt type pulp-, pap- eller plastikemballage og hvorfor”. NNZ vil offentliggøre resultaterne i 3 blogs.
I den første del fortæller vi om resultaterne af forbrugernes syn på bæredygtighed og bæredygtig emballage ud fra følgende spørgsmål:
Begreberne i forbindelse med bæredygtighed, f.eks. “CO2-aftryk” og “biologisk nedbrydelig” forstår forbrugerne ikke helt. Og når det handler om emballagematerialers bæredygtighed, er respondenterne rimeligt sikre i forhold til deres viden om papemballages bæredygtighed. I virkeligheden ved de faktisk meget lidt. Når det handler om plastikmiljømærker, hvad ved forbrugerne, og hvad forstår de ved det? Emballagematerialer, her er respondenterne mindre sikre på deres viden om bæredygtighed, og kommentarerne er ofte begrænset til: “giver for meget plastikaffald” og “skadeligt for miljøet”.
Opsummerende kan det siges, at forbrugerne er dårligt orienteret, når det handler om bæredygtighed generelt og om bæredygtighed af de forskellige emballagematerialer.
Af de mærker, som er nævnt i undersøgelsen, kendte de tyske forbrugere kun nummer 4 og 13 nedenfor. Generelt kan vi derfor antage, at disse miljømærker ikke har den store indflydelse på købsadfærden. 90 % af forbrugerne siger dog, at de ville være glade for en enkel forklaring på emballagen for at kunne sortere emballagematerialerne effektivt. NNZ ser frem til at tale med branchekolleger og detailhandlen om dette.
I den næste blog fortæller vi om de følelsesmæssige og rationelle kriterier, der påvirker købsbeslutninger i forhold til emballeret blød frugt.
"*" angiver felter, der skal udfyldes
Disse cookies bruges til at optimere hjemmesidens ydeevne og funktionalitet. Disse cookies er ikke nødvendige, når du browser på hjemmesiden. Det er dog muligt, at visse elementer på hjemmesiden ikke fungerer korrekt uden cookies.
Disse cookies indsamler data, som vi bruger til at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt og opfattet. Disse cookies hjælper os også med at optimere hjemmesiden med henblik på den bedste brugeroplevelse.
Disse cookies tillader, at annoncenetværk kan overvåge din onlineadfærd, så de kan vise relevante annoncer ud fra dine interesser og onlineadfærd. Disse cookies forhindrer også, at de samme annoncer bliver vist igen og igen.